Pe urmele credinței în Neamț: Mănăstirea Neamț

În general, când mă duc undeva să vizitez locuri noi, am obiective clare și nu suport când cineva își impune ideile. De aceea nu-mi place să călătoresc cu mulți oameni și aici mă refer la acei oameni care nu au aceleași obiective ca și mine. După ce am vizitat Barajul Bicaz firul s-a rupt și se cererea întoarcerea acasă. Mi se părea absurd să călătoresc atâtea sute de kilometri, doar sa văd barajul. Când am crezut că este o zi de eșec, am văzut un indicator către Mănăstirea Neamț, acest lucru mi-a schimbat radical perspectiva asupra acelei zile.

O excursie în județul Neamț ne oferă ocazia de a vizita unele dintre celebrele sale mănăstiri, multe dintre ele fiind monumente istorice. De fapt, Mănăstirea Neamț a fost prima mănăstire pe care am vizitat-o ​​în 2020, în județul Neamț.

Mănăstirea Neamț

Era planificat să vizitez Mănăstirea Neamț încă din anul 2019, dar nu a fost să fie. Dacă tot am trecut prin zonă, nu am putea rata ocazia de a trece pragul celui mai vechi și mai important edificiu monahal din Neamț.

Ne întorceam acasă pe ruta Barajul Bicaz – Târgu Neamț fiind drumul cel mai scurt către casă. Ne-am oprit în parcarea amenajată în fața turnului clopotniță. Mănăstirea cu cele două biserici, muzeul și vechile chilii se află în interiorul vechii fortărețe. După 1990, suprafața mănăstirii a crescut considerabil. Pe fațada exterioară a clopotniței poți vedea scena biblică de mari dimensiuni, „Înălțarea Domnului”.

În interiorul mănăstirii se află și biserica Sfântul Gheorghe, încorporată în zidurile celulei din partea de est. Inițial, a fost amplasată pe locul vechii biserici construite de Petru I Mușat. Biserica actuală cu hramul Înălțarea Domnului este ctitoria lui Ștefan Cel Mare.

Mănăstirea Neamț

După ce am trecut pe gangul turnului clopotniță,am ajuns la curtea interioară, care are o formă pătrată. Nu puteam trece cu vederea biserica de piatră, care este ctitoria lui Ștefan cel Mare și, pe partea de est este înghesuită între chilii, Biserica Sfântul Gheorghe. Un alt lucru care mi-a atras atenția a fost o piatră funerară albă pe care scrie: “În acest loc, la 24 mai 1986, s-au descoperit în chip minunat osemintele unui cuvios plăcut lui Dumnezeu, ale cărui moaște se află în sfânta biserică.”Mai târziu, am aflat că racla cu sfintele moaște ale cuviosului călugăr necunoscut se află în pronaosul bisericii, pe partea dreaptă.

La ieșirea pe gangul turnului clopotniță, în partea dreaptă se află muzeul. Din păcate, din cauza restricțiilor, muzeul a fost închis, așa că nu am putut intra în muzeu. Tot acolo este Seminarul Teologic „Veniamin Costache” Un alt edificiu ce mi-a atras atenția a fost aghiazmatarul circular din fața mănăstirii, unde se face sfințirea apei la hram.

Scurtă istorie a Mănăstirii

Mănăstirea Neamț este o mănăstire ortodoxă de călugări din România, situată în comuna Vânători-Neamț, considerată cel mai mare și mai vechi așezământ monahal din Moldova, fiind declarată monument istoric.

Mănăstirea este atestată documentar din 1407, nu se cunoaște cu exactitate activitatea vieții monahale a acelui loc. Ctitoria mănăstirii îi este atribuită voievodului Petru I Mușat (1375-1391), care a construit aici prima biserică din piatră, astăzi dispărut. Biserica actuală din incinta mănăstirii a fost ctitorită de voievodul Ștefan cel Mare, ce are hramul Înălțarea Domnului.

În incinta mănăstirii se află două biserici, două paraclise, turnul-clopotniță cu 11 clopote, Seminarul Teologic „Veniamin Costache”, precum și un muzeu cu o colecție de artă bisericească și sala tiparului. Specific este aghiazmatarul circular din fața mănăstirii. În biserică se află o icoană a Maicii Domnului pictată în anul 665 în Israel, făcătoare de minuni.

Aghiasmarul Mănăstirii Neamț

A fost o experientă extraordinară, de parcă Dumnezeu nu a dorit sa plec de acolo dezamăgită. Am am plecat de acolo încărcați de energie și evlavie, cu speranța că mă voi reîntoarce.

Dacă doriți să faceți o vizită virtuală la Mănăstirea Neamț, o puteți face accesând clipul atașat mai jos.

Puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol, condiția este să precizati şi inseraţi vizibil link-ul articolului.